Sjekkliste - Vedlikehold høst/vinter
Postet av 0094 Borettslaget Jacob Aallsgate 26 den 5. Nov 2025
Hei!
Vi følger opp vårens sjekkliste for for hver leilighet med en ny punktliste for inngang til vinter:
Sjekklister høst/vinte
For beboere (høst/vinter )
Ikke utfør arbeid i høyden eller på tak – dette håndteres av borettslaget.
Balkong/terrasse: Rens sluk for løv/pollen; sikre/fjern løse gjenstander før høstvind.
Drenering nær fasade: Meld fra hvis vann blir stående inntil vegg/fundament.
Peis: Kontroller at spjeld/luker fungerer før fyringssesong.
Vinduer og dører: Sjekk åpne/lukke; bytt defekte tetningslister for å hindre varme-/kuldetap.
Gulv- og veggsprekker: Meld nye sprekker i mur/fuger (legg ved foto i Naborom).
Fellesområder: Hold trapper, baktrapp og fellesrom ryddige og fri for hinder.
Elektrisk anlegg (egen leilighet): Test jordfeilbryter/automatsikringer.
Slanger og pakninger: Se etter fukt/lekkasje under kjøkken- og baderomsinnredning; bytt ved behov.
Ventiler/ventilasjon: Rengjør kjøkken- og baderomsventiler for å forebygge mugg.
Brannsikkerhet (tre separate punkter)
Felles røykvarslingsanlegg: Systemet testes sentralt i februar. Meld straks i Naborom ved feil/feilalarm.
Egne/private røykvarslere: Test med knapp; bytt batteri (minst årlig). Bytt varsler som er eldre enn 10 år. Ikke forveksl egne varslere med de 2 sensorene for fellesanlegget som ligger ved utgangene.
Brannslukkingsapparater: Hver leilighet har to apparater fra borettslaget. Oppbevar lett tilgjengelig, primært nær hver utgang i leiligheten. Sjekk at trykkindikator er i grønt, at apparatene er uskadd og innen dato. Meld behov for service/utskiftning.
Utføres av borettslaget
Takrenner og nedløp: Bestille/utføre høstrens + visuell kontroll av beslag og nedløp.
Tak, gesims og stukkatur: Faglig inspeksjon; sikre og bestille utbedringer ved behov.
Fasadekvalitet: Fjerne løs puss, vurdere kalkmørtel/utbedringer; oppdatere vedlikeholdsplan og budsjett.
Hovedavløp/ledninger: Forebyggende høytrykksspyling ved behov; beredskap for akutte blokkeringer.
BRE/feiervesen: Lukke avvik (bunn av pipeløp, takstige/tilkomst) og dokumentere innen frister.
Brannslukkere (felles avtale): Årlig service/utskifting via leverandør; varsle datoer i Naborom.
Felles røykvarslingsanlegg: Årlig systemtest (februar), loggføring og utbedring av feil.
Snø/is-beredskap: Monitorerng for isras/taksikring; skilting, sperring ved behov.
Drenering/terreng: Visuell kontroll av fall bort fra grunnmur; bestille tiltak ved behov.
Naborom-informasjon: Publisere sjekklister, datoer, kontaktpunkter og avviksrutine.
1 Kommentar
Problemer med internett
Postet av 0094 Borettslaget Jacob Aallsgate 26 den 12. Okt 2025
Vår leverandør av internett, Global Connect, har i helgen hatt problemer med nettet, som gjør at vi for øyeblikket er uten nett.
Siste melding kl 10:32: eknikeren vår vil være på vei et øyeblikk. Når teknologien er på stedet, vil vi evaluere helsen til utstyret vårt for å se om det må skiftes ut.*
Vi ber om forståelse for situasjonen og oppfordrer alle beboere til å følge lenken for oppdatert informasjon fra Global Connect. Vi håper å ha nettet oppe igjen så snart som mulig og takker for tålmodigheten. (Tab for å godta)
Se her for oppdatert informasjon fra Global Connect: https://globalconnect.no/kundeservice/kommer-ikke-pa-nett-fellesfeil/ (se på Oslo, Majorstuen).
Neste oppdatering: 12. oktober 2025, 14:00.
Rotte-tiltak i kjeller og oppgradert belysning i trapper
Postet av 0094 Borettslaget Jacob Aallsgate 26 den 10. Okt 2025
Status skadedyr/rotter i kjeller
Skadedyrkontrollen gjennomført befaring og rapport som anbefaler en målrettet runde med tiltak: tetting av et identifisert inntakspunkt (rørgjennomføring) i én bod, sanering i én annen bod med spor etter aktivitet, og deretter desinfisering av hele kjelleren.
På dette grunnlaget gjennomfører vi vask/sanering i uke 43 (mandag–fredag 20.–24. oktober; nøyaktig dag bekreftes i en kommentar, men dette kan skje uten forvarsel). De to berørte andelseierne er varslet direkte.
Du trenger ikke å forberede noe i forkant. Når arbeidet pågår, vil kjelleren være stengt for alle. Etter desinfisering åpnes kjelleren igjen når leverandøren gir klarsignal; dersom det blir anbefalt en kort luftetid, opplyser vi om dette i samme varsel. Etter runden i uke 43 følger skadedyrkontrollen opp løpende med en kontroll/justering som normalt.
Kort fortalt: vi tetter, sanerer og desinfiserer – alt i én operasjon i uke 43 – og du slipper forarbeid. Bare merk at kjelleren ikke er tilgjengelig den aktuelle dagen.
Oppgradering av belysning i trapperom
Som vedtatt på generalforsamlingen oppgraderer vi lyset i hovedtrappen og i begge baktrappene.
Når vi nå har valgt leverandør, gjøres jobben omtrent umiddelbart:
arbeidet utføres mandag 13. oktober.
I hovedtrappen monteres trådløse bevegelsessensorer (Plejd-system) som tenner lyset når man beveger seg i trappen og når man går ut av leilighetene – også fra 5. etasje. I baktrappene etableres to nye lyspunkter per trapp for jevnere lysdekning, og alle armaturer byttes til sensorstyrte LED-lamper (SG Orion m/sensor). Eksisterende trappebrytere demonteres der det er riktig, slik at anlegget styres automatisk.
Hva slags utstyr blir brukt – og hvorfor? SG Orion (med integrert sensor) i baktrappene gir driftssikker LED-belysning og automatisk tenning/slukking ved bevegelse. Det gir bedre sikkerhet, jevn belysning og lavere strømforbruk sammenlignet med manuell bryting. Plejd trådløse sensorer i hovedtrappen gir fleksibel styring uten nye synlige kabelføringer. Sensorene registrerer bevegelse fra repos og dørsoner, tenner lyset raskt og slukker etter en definert etterlystid. Systemet leveres med dokumentasjon (FDV) for drift og vedlikehold.
Under arbeidet 13. oktober kan lyset i trappeløp være midlertidig av i korte perioder mens elektrikeren kobler om. Vi ber alle om å holde trapparealene frie for gjenstander. Anlegget settes i drift umiddelbart I de første 24–48 timene kan sensorene finjusteres (normal kalibrering); opplever du at lyset står på for kort eller for lenge, gi oss beskjed, så justerer elektriker parametrer som rekkevidde og etterlystid.
6 Kommentarer
Ryddedugnad og Skadedyrkontroll
Postet av 0094 Borettslaget Jacob Aallsgate 26 den 15. Sep 2025
Hei,
Vi minner om ryddedugnad i morgen: tirsdag 16. september kl. 18:00
Vel så viktig: Skadedyrkontroll – onsdag 17. september (tilgang til alle boder)
Alle må sørge for at inspektør kommer til langs alle murvegger:
Rydd boden slik at vegger/gulv er tilgjengelig.
Lås opp boden innen kvelden 16. september, eller lever nøkkel til styret på forhånd.
1 Kommentar
Ryddedugnad + Åpne kjellerboder
Postet av 0094 Borettslaget Jacob Aallsgate 26 den 6. Sep 2025
Ryddedugnad i kjeller + inspeksjon fra skadedyrkontroll (åpne kjellerboder)
1) Ryddedugnad – tirsdag 16. september kl. 18:00
Vi tømmer fellesarealer for gjenstander som står igjen og gjør en generell opprydding i kjelleren. Container er bestilt.
Etter dugnaden kan beboere fortsette å kaste fra egne boder så lenge det er plass.
Viktig: Ikke kast elektrisk/EE-avfall i container (gjelder også lamper). Slike ting leveres som el-retur.
2) Skadedyrkontroll – onsdag 17. september (tilgang til alle boder)
Skadedyrkontrollen kommer dagen etter for full gjennomgang. Alle må sørge for at inspektør kommer til langs alle murvegger:
Rydd boden slik at vegger/gulv er tilgjengelig.
Lås opp boden innen kvelden 16. september, eller lever nøkkel til styret på forhånd.
Dersom bod ikke er gjort tilgjengelig, kan styret om nødvendig sørge for åpning for å få gjennomført inspeksjonen (gi beskjed hvis du ikke kan være til stede).
Hvorfor dette nå?
Ved siste gjennomgang av kjeller (som også flere beboere har selv erfart) le det registrert økt rotteaktivitet sammenlignet med august:
Flere åpninger i mur og rundt gjennomføringer med tydelige spor av trafikk, særlig under portoppgangen.
Rottene som ble fanget var rotteunger, som kan indikere et etablert opphold i nærheten.
Midlertidige materialer som rottebørster/stålull/fugeskum har ingen varig effekt – rotter kommer forbi dette.
Veien videre (mulig plan):
Kartlegging: Full oversikt over alle hull/åpninger i kjeller (uten å gå inn i private boder utover nødvendig tilkomst langs mur).
Tiltak/tilbud: Skadedyrfirma leverer tiltaksplan og tilbud for tetting (mørtel/betong, nett/rist, tetting rundt rør/kabler). Noe kan kreve rørlegger i neste fase.
Fokus: De var ikke spesielt opptatt av bunnledningen som årsak til rotteproblemet nå – tetting av åpninger i kjeller prioriteres.
Etter tetting: Når tetting er gjennomført og aktiviteten har stoppet, kan det desinfiseres i fellesarealer.
Takk for at dere bidrar med rydding og tilgang – dette er helt avgjørende for å få en varig løsning.
— Styret
7 Kommentarer